Viorel ROS, Cheltuielile arbitrale și TVA. Invitație la dezbatere

Viorel ROS, Cheltuielile arbitrale și TVA. Invitație la dezbatere, JURIDICE.ro, 5 septembrie 2016

Și pentru cei care nu știau și pentru cei care au uitat, dar și pentru cei care știm și suntem datori să amintim o întâmplare: în urmă cu niște ani profesorul Mihai Lucian a cerut (în stilul care-i este propriu) ca onorariile de arbitru plătite de părți în valută să-i fie „plătite” de Cameră în moneda în care au fost achitate, iar nu convertite în moneda națională. Profesorul Viorel Mihai Ciobanu (pe atunci, președintele Curții de Arbitraj) mi-a cerut și mie (a cerut și altora pe care eu nu îi știu) o opinie legală. Și am demonstrat cuConstituția, „legile” BNR, legile fiscale, Codul civil și Codul de procedură civilă în față, că onorariile plătite în valută trebuie remise arbitrilor în moneda în care s-au depus la Cameră (care nu este decât un depozitar temporar al acestor onorarii). Ce a făcut și cum a făcut profesorul Viorel Ciobanu în Colegiul de Conducere al Camerei spre a-i convinge pe decidenți, nu știu. Dar de atunci, arbitri primesc onorariile în moneda în care au fost plătite de justițiabili. Iar pentru cei care nu știau întâmplarea: să nu vă pară că a fost puțin lucru, chiar dacă acum ne pare nefiresc că ar fi putut măcar să se gândească astfel! Mulțumim, Viorel Mihai Ciobanu! Gândul nostru de recunoștință pentru tot ce ai făcut pentru arbitraj, pentru lumea dreptului și pentru știința dreptului și a judecății, pentru tot ce ai lăsat în urmă, pentru tot ce ne-ai învățat, pentru tot ce ne-ai dat! Cândva, eu am făcut o ușă de intrare pe care am gândit-o special pentru profesorul Viorel Mihai Ciobanu! Dragul meu Viorel, de ce ai plecat? Și dacă tot ai făcut-o, iartă că n-am știut ce ar fi trebuit să știu! Mă doare ușa aceea pe care n-a fost să intri și ești mereu în gândurile mele, ca întotdeauna și într-un fel în care numai tu puteai fi: calm, blând, bun, drept. Neasemuit!

Despre taxele judiciare ale justiției statale și taxele (noastre) arbitrale

Justiția, fie ea statală și la care accesul liber este garantat de Constituție, fie ea privată și la care accesul este stabilit de și prin convenția arbitrală, adică de actul de voință al părților, nu este gratuită. Nu a fost niciodată.

Continuarea…

Lasă un răspuns

